Oedeemtherapie

Wat is oedeem?

Oedeem is een abnormale vochtophoping in het weefsel als gevolg van een verstoord evenwicht tussen aanvoer en afvoer van vocht. Dit uit zich in een gevoel van spanning of stuwing van de huid, pijnlijk of tintelend gevoel en toename van de omvang van het lichaamsdeel.

Enkele veel voorkomende vormen van oedeem zijn:

• lymfoedeem (nadat lymfklieren verwijderd zijn door een operatie of als complicatie van bestraling)
  • veneus oedeem (door trombose of operatie van bloedvaten)
  • traumatisch oedeem (door een ongeval)
  • primair lymfoedeem (is een aangeboren aandoening, door onvoldoende aangelegd of niet goed functionerend lymfsysteem)
  • secundair lymfoedeem (beschadiging van lymfevaten door b.v. een operatie)
  • tertiair oedeem (door bestraling en/of chemotherapie of medicijnen)
  • lipoedeem (ongelijke vetverdeling over het lichaam, oorzaak is niet bekend)

Wat doet een oedeemtherapeut?

De begeleiding bestaat uit een combinatie van verschillende behandelmogelijkheden:

Manuele lymfdrainage

Manuele lymfedrainage is een specifieke techniek die gericht is op verhoging van de transportcapaciteit van het lymfestelsel. Door gebruik te maken van bepaalde (specifieke) handgrepen kan het vocht verplaatst worden naar gebieden in het lichaam waar het lymfesysteem nog in tact is zodat het daar vandaan in de circulatie/bloedsomloop kan worden opgenomen.

Compressietherapie:

Door middel van het aanleggen van bandages/zwachtels wordt van buiten af een continue druk aangebracht die het uittreden van vocht tegengaat en de afvoer van lymfe ondersteunt. De bandages worden aangelegd als er nog geen stabiele situatie in de waterhuishouding is bereikt. Wanneer de omvang van het te behandelen lichaamsdeel stabiel is, kan eventueel een therapeutische elastische kous (TEK), worden aangemeten.

Oefentherapie:

In veel gevallen kan door het oedeem er een bewegingsbeperking zijn ontstaan waardoor bewegingsomvang en spierkracht zijn afgenomen. Door oefeningen kunt u de functie van uw ledematen weer verbeteren.

Lymfetaping:

Hierbij wordt gebruik gemaakt van een specifieke tape, medical taping. Hierdoor kan de onderhuidse circulatie verbeteren en de afvoer van lymfevocht bevorderd worden.

Ademtherapie:

Specifieke oefeningen met betrekking tot uw ademhaling verbeteren de afvoer van (lymfe)vocht.

Voorlichting:

U wordt voorgelicht over huidverzorging, voeding, preventie en zelfhulp. Dit zijn zaken waarmee u zelf aan de slag kunt gaan. Tevens wordt u begeleid in het opbouwen van uw dagelijkse activiteiten.