Reuma

U kent vast iemand met reuma of artrose. Of u heeft het zelf. De kans is groot, want één op de vijf Nederlanders heeft een vorm van reuma.

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 aandoeningen aan gewrichten, spieren en pezen. In Nederland hebben ruim 2,3 miljoen mensen een reumatische aandoening. Jong en oud, ook kinderen. Zij leven dagelijks met pijn en stijfheid als gevolg van hun ziekte. De meeste vormen van reuma zijn behandelbaar maar niet te genezen.

Leven met reuma

Reumatische ziekten gaan gepaard met klachten op het gebied van het bewegen. Zo kunnen pijn en ontstekingen van gewrichten en/of pezen zorgen voor een afname van de beweeglijkheid van de gewrichten, de spierkracht en van het uithoudingsvermogen (conditie). Hierdoor kunnen er problemen ontstaan bij het uitvoeren van alledaagse activiteiten zoals lopen, opstaan uit bed of uit een stoel, iets boven het hoofd pakken of aan- en uitkleden. Reumatische aandoeningen hebben vaak een wisselend beloop waardoor u de ene dag meer klachten kunt ervaren dan de andere dag. Het kan moeilijk zijn om met deze wisselende klachten om te gaan en het maakt het vaak lastig om lichamelijk actief te blijven.

Fysiotherapeutische behandeling

De behandeling door een fysiotherapeut richt zich op het opheffen of verminderen van de beperkingen in de dagelijkse activiteiten. Om dat mogelijk te maken hebben zij aandacht voor de beweeglijkheid van de gewrichten, het vergroten van de spierkracht en het verbeteren van de conditie. De behandeling heeft ook als doel, u inzicht en kennis te verschaffen over uw aandoening en een evenwicht te vinden tussen uw dagelijkse belasting en belastbaarheid. Dit gebeurt bijna altijd met oefentherapie.

Fyranet

De afdeling Reumatologie van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) vindt het belangrijk dat mensen met een reumatische aandoening behandeld worden door fysiotherapeuten en oefentherapeuten die zich regelmatig bijscholen in de laatste inzichten op het gebied van Reumatologie. De laatste jaren is er namelijk veel veranderd in de behandeling van mensen met reumatische aandoeningen, zowel medicamenteus als door middel van oefentherapie. Het is van belang dat uw behandelend fysio- of oefentherapeut daarvan op de hoogte is. Om deze reden is een aantal jaren geleden het Fyranet opgericht. Het Fyranet is een netwerk van fysiotherapeuten en oefentherapeuten die 4 keer per jaar nascholing volgen in het LUMC. Deze fysiotherapeuten en oefentherapeuten worden door de afdeling Reumatologie van het LUMC aanbevolen om mensen met een reumatische aandoening te behandelen. Hoekman maatschap voor Fysiotherapie maakt deel uit van dit netwerk.