Vergoedingen

Op dit moment kunt op twee manieren verzekerd voor uw zorgkosten verzekerd zijn:

U heeft alleen een BASIS verzekering afgesloten
U heeft ook een extra AANVULLENDE-verzekering afgesloten.

Onderstaande informatie is gebaseerd op zorgverzekeraar Zilveren Kruis Achmea. Andere verzekeraars kunnen hier in afwijken!

De BASIS verzekering

In de basisverzekering is opgenomen:

• Fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar met niet chronische aandoeningen: max. 18x
  • Fysiotherapie voor kinderen tot 18 jaar met een chronische aandoening: volledige dekking
  • Fysiotherapie vanaf 18 jaar bij een chronische aandoening *), vanaf de 20e behandeling volledige dekking
  • Fysiotherapie bij incontinentie, max 9x; waarbij de behandelend fysiotherapeut geregistreerd bekkenfysiotherapeut moet zijn.
  • Behandelingen uit de basisverzekering gaan wel ten koste van uw eigen risico.

*) een chronische aandoening is een aandoening die voorkomt op de lijst "chronische indicaties." Opmerking: Als u lijdt aan chronische klachten betekent dit niet automatisch dat u ook in aanmerking komt voor volledige vergoeding. Vraag dit goed na bij uw huisarts of fysiotherapeut.

De AANVULLENDE verzekering

De aanvullende verzekering kent vele varianten. Iedere zorgverzekeraar biedt er wel twee of meer aan. Alle verzekeringsmaatschappijen hebben, onder verschillende voorwaarden, fysiotherapie opgenomen in hun aanvullende verzekeringspolissen. Hierdoor blijft fysiotherapie toegankelijk voor de meeste patiënten, onder voorwaarde dat u zich wel aanvullend verzekerd heeft. Het aantal behandelingen dat vergoed wordt, verschilt echter per verzekeraar en hangt af van het soort polis. Zo kent Achmea bijvoorbeeld een sterrensysteem in haar aanbod van aanvullende polissen. Deze sterrenpolissen zijn als volgt ingedeeld:

* 6 behandelingen
** 12 behandelingen
*** 27 behandelingen
**** onbeperkte fysiotherapie indien medisch noodzakelijk. Dit wordt vastgesteld door uw arts of fysiotherapeut

Wij raden u aan goed te kijken naar de inhoud van de pakketten en de prijs-kwaliteit verhouding op de juiste waarde in te schatten. Heeft u hierbij hulp nodig en wilt u een uitgebreid advies, vraag het ons en wij zullen u helpen.

Wat zijn de spelregels?

Ieder jaar kunt u tot 1 februari veranderen van zorgverzekeraar. U kiest de juiste zorgverzekering die past bij uw wensen en mogelijkheden. Bij inschrijving of bij uw eerste bezoek verzoeken wij u uw actuele verzekeringsgegevens te overleggen. Bent u veranderd van zorgverzekeraar? Laat het ons weten. Als u een nieuw pasje met verzekeringsgegevens heeft, verzoeken wij u dit de eerste keer mee te nemen.

Wij checken bij inschrijving altijd, via een elektronisch controlesysteem, hoe u verzekerd bent. Als bij controle blijkt dat dit afwijkt van datgene wat u ons heeft gemeld, delen wij u dit mede. Indien u aanvullend verzekerd bent, heeft u in de meeste gevallen recht op vergoeding van een van tevoren door uw verzekeraar vastgesteld aantal behandelingen per jaar. Als het aantal behandelingen, dat toegestaan is door de verzekeraar via de polisvoorwaarden, wordt overschreden, worden deze bij u in rekening gebracht. U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen aanspraken op fysiotherapie. Om misverstanden te voorkomen over nabetalingen raden wij u aan hier vooraf duidelijke afspraken over te maken met uw behandelend fysiotherapeut.